PFSA: Ustavno pravo II
Posted: 30 Jun 2014, 11:57
[member=11678]AlmaK[/member]
Nema te lekcije u novijim izdanjima, ali su kolege-ice već ranije prepisale na forum. Evo izvoli
[quote="tamnoplavo"]
Raspad mnogonacionalnih federacija
Takav je primjer ubrzani raspad komunistickih mnogonacionalnih federacija kao sto su Sovjetski Savez, Cehoslovacka i Jugoslavija, cim su nestale vojno-policijske i ideoloske stege, sto su ih drzale na okupu.
Ono sto je bilo zajednicko ovim drzavama jest sustav u kojem je vlast komunisticke partije, centralizirano i hijerarhijski ustrojene od vrha do dna, bila osnova ocuvanja integriteta federativne drzave,s osloncem na drzavni aparat prisile i ideologiju.
Unatoc prividu federativne strukture i federativnom ustavu, u sjeni tih institucija djelovao je sustav centraliziranog partijskog nadzora, posebice na pojedinim podrucjima drzavne djelatnosti kao sto su vojska, policija i planiranje redistribucije dohotka u obliku federalne pomoci pojedinim federalnim jedinicama.
Propascu komunistickih sustava nestalo je tog mehanizma sredisnjeg nadzora i tada se pokazala sva nemoc i nedjelotvornost ustavnih ustanova koje nikada nisu zbiljski djelovale, i poceo je ubrzani raspad drzava na njihove sastavne dijelove.
Osobitost razvitka Jugoslavije jest u tome sto je Ustavnim amandmanima iz 1971. pokusana ogranicena federalizacija, odnosno decentralizacija, jacanjem polozaja republika i autonomnih pokrajina. Pokusaji, medjutim, da se u sklopu uredjenja formalno uspostavljenog tim Ustavom, na ustavan nacin rjesavaju sukobi interesa, i usklade interesi naroda i manjina, nakon 1980. godine, odnosno smrti dozivotnog predsjednika Josipa Broza Tita, izabranog temeljem Ustava SFRJ za predsjednika republike "bez ogranicenja trajanja mandata", cime je nestao snazan federalni centar, pokazali su se neuspjesnim.
Glavni je razlog bio sto takvo federativno uredjenje nikada nije prihvatilo vodstvo Srbije kao najvece federalne jedinice. Nastojanja Hrvatske i Slovenije na reformi federacije u smjeru stvaranja saveza suverenih drzava, sto bi im omogucilo razvitak shodno njihovim mogucnostima i stupnju gospodarskog prosperiteta slomili su se na odbijanju Srbije i Crne Gore, koje su prema formuli tzv. "autenticnog federalizma" trazile upravo obratno, to jest centralizaciju u federaciji koja bi im omogucila ostvarenje dominacije.
Trazenje novog sporazuma, postalo je besmisleno daljnim rusenjem saveznog Ustava od Srbije 1991. godine, tako da su Slovenija i Hrvatska, na temelju plebiscitom, odnosno referendumom donesenih odlika proglasile suverenost i neovisnost.
[/quote]
Nema te lekcije u novijim izdanjima, ali su kolege-ice već ranije prepisale na forum. Evo izvoli
[quote="tamnoplavo"]
Raspad mnogonacionalnih federacija
Takav je primjer ubrzani raspad komunistickih mnogonacionalnih federacija kao sto su Sovjetski Savez, Cehoslovacka i Jugoslavija, cim su nestale vojno-policijske i ideoloske stege, sto su ih drzale na okupu.
Ono sto je bilo zajednicko ovim drzavama jest sustav u kojem je vlast komunisticke partije, centralizirano i hijerarhijski ustrojene od vrha do dna, bila osnova ocuvanja integriteta federativne drzave,s osloncem na drzavni aparat prisile i ideologiju.
Unatoc prividu federativne strukture i federativnom ustavu, u sjeni tih institucija djelovao je sustav centraliziranog partijskog nadzora, posebice na pojedinim podrucjima drzavne djelatnosti kao sto su vojska, policija i planiranje redistribucije dohotka u obliku federalne pomoci pojedinim federalnim jedinicama.
Propascu komunistickih sustava nestalo je tog mehanizma sredisnjeg nadzora i tada se pokazala sva nemoc i nedjelotvornost ustavnih ustanova koje nikada nisu zbiljski djelovale, i poceo je ubrzani raspad drzava na njihove sastavne dijelove.
Osobitost razvitka Jugoslavije jest u tome sto je Ustavnim amandmanima iz 1971. pokusana ogranicena federalizacija, odnosno decentralizacija, jacanjem polozaja republika i autonomnih pokrajina. Pokusaji, medjutim, da se u sklopu uredjenja formalno uspostavljenog tim Ustavom, na ustavan nacin rjesavaju sukobi interesa, i usklade interesi naroda i manjina, nakon 1980. godine, odnosno smrti dozivotnog predsjednika Josipa Broza Tita, izabranog temeljem Ustava SFRJ za predsjednika republike "bez ogranicenja trajanja mandata", cime je nestao snazan federalni centar, pokazali su se neuspjesnim.
Glavni je razlog bio sto takvo federativno uredjenje nikada nije prihvatilo vodstvo Srbije kao najvece federalne jedinice. Nastojanja Hrvatske i Slovenije na reformi federacije u smjeru stvaranja saveza suverenih drzava, sto bi im omogucilo razvitak shodno njihovim mogucnostima i stupnju gospodarskog prosperiteta slomili su se na odbijanju Srbije i Crne Gore, koje su prema formuli tzv. "autenticnog federalizma" trazile upravo obratno, to jest centralizaciju u federaciji koja bi im omogucila ostvarenje dominacije.
Trazenje novog sporazuma, postalo je besmisleno daljnim rusenjem saveznog Ustava od Srbije 1991. godine, tako da su Slovenija i Hrvatska, na temelju plebiscitom, odnosno referendumom donesenih odlika proglasile suverenost i neovisnost.
[/quote]